Wikia

Grietje, in Storybrooke beter bekend als Ava Zimmer, is een personage uit Once Upon a Time. Ze verschijnt met haar enige verschijning in de negende aflevering van het eerste seizoen True North.

Geschiedenis Edit

Voor de eerste vloek Edit

Grietje is de dochter van de Houthakker. Ze heeft een broer die Hans heet.

Op een dag vraagt haar vader om samen met haar broer hout te gaan sprokkelen. Ze krijgen van hun vader een kompas dat altijd naar het noorden wijst zodat ze hem altijd kunnen vinden.

Als ze terugkomen en hun vader niet op de afgesproken plek is proberen ze het kompas te gebruiken. Op een gegeven moment horen ze een geluid en als ze er naartoe rennen komen Hans en Grietje de Boze Koningin en een groepje Zwarte Ridders tegen. Als de boze Koningin opdracht geeft aan een zwarte ridder om ze mee te nemen komt Grietje in actie. Met haar slinger raakt ze de zwarte ridder met een goed gemikte steen tegen zijn helm waardoor hij lang genoeg verward is om samen met haar broer te vluchten. Voordat ze echter ver kunnen komen gebruikt de Boze Koningin haar magie om Grietje en haar broer gevangen te nemen.

Onder de indruk van hun moed besluit de Boze Koningin de kinderen een aanbod te doen: Ze zoekt hun vader als ze een appel van een Blinde Heks stelen. Nadat de Boze Koningin hun advies heeft gegeven om niks te eten van wat er in het huis gekookt staat hoe lekker het ook ruikt omdat heks blind is en het ruikt als mensen van haar eten hebben gegeten leidt ze de kinderen naar het huis.

Hoewel Grietje het advies van de Koningin volgt kan haar broer de geur van het eten niet weerstaan en neemt een hap van een cakeje. Zoals de Koningin hun had gewaarschuwd wordt de blinde heks wakker. Als ze proberen te ontsnappen door het raam gebruikt de blinde heks magie om het raam te sluiten. Vervolgens sluit de heks Grietje en haar broer op in een kooi totdat ze honger zou krijgen en de kinderen op wilde eten.

Als de heks honger heeft en haar broer wil opeten beschermd ze hem door zijn plaats in te nemen. Als ze echter de kans krijgt pakt ze de sleutel en gooit hem naar haar broer zodat hij de kooi kan openen. Samen met haar broer overmeesterd ze de heks en duwen ze haar in de oven om te kunnen ontsnappen. Vervolgens pakken ze snel de appel en rennen ze weg. Als ze verdwenen zijn gebruikt de boze Koningin een vuurbal om de oven aan te steken wat de heks dood.

Als ze samen met haar broer aankomt is de boze Koningin onder de indruk dat ze de moeilijke opdracht succesvol hebben voltooid. De Boze Koningin zegt dat Grietje zich veel herinnerd aan haar jongere zelf. Ze bied Grietje en Hans aan om bij haar in het paleis te wonen. Grietje zegt echter dat ze niets op haar lijkt en probeert om de boze Koningin aan haar afspraak te laten houden en haar vader te zoeken. Boos om de belediging zegt ze dat hun vader hun heeft verlaten. Vervolgens stuurt ze de kinderen naar heet oneindige bos.

Als de Boze Koningin de Duistere Vloek uitspreekt worden Grietje en Hans meegenomen naar het land zonder magie.

Tijdens de eerste vloek Edit

In Storybrooke verliest ze net zoals bij alle anderen die door de vloek getroffen haar geheugen van haar vorige leven in het Sprookjesbos en krijgt ze een nieuwe identiteit. Haar nieuwe identiteit is Ava Zimmer een wees samen die alleen overleeft met haar broer Nicolas.

Op een dag is Ava met haar broer Nicolas in de supermarkt. Omdat ze geen geld hebben om eten te kopen besluiten ze eten uit de supermarkt te stelen. Als Henry in de supermarkt is leidt ze hem af door met hem te praten terwijl haar broer eten in de rugzak smokkelt. Het plan mislukt als Mr. Clark zag dat ze eten hebben gepakt zonder te betalen. Ze wordt echter niet gepakt voor de diefstal maar Henry.

Als de sheriff Emma Swan langskomt koopt ze wat te eten voor Ava en haar broer. Ze bied aan hen thuis af te zetten. Als ze voor een huis stoppen vraagt Emma of ze zeker weten of dit het huis is waar ze wonen ze kijkt Emma in haar ogen en liegt en zegt dat het zo is. Als ze uit het zicht is vluchten Ava en Nicholas naar het geruïneerde huis waar ze wonen. Wat ze echter niet weet en Emma zelf ook niet is dat ze de magische gave heeft om te zien wanneer iemand tegen haar liegt als ze de persoon in de ogen kijkt. Emma is niet blij met de leugen maar omdat ze een wees is net zoals Ava en haar broer besluit ze Ava en Nicolas mee te nemen naar haar appartement.

Terwijl ze voor de tweede keer lekkers eten (dit keer echter gemaakt door Mary Margaret en niet een blinde heks die ze wil opeten) toont Emma het babydekentje dat ze heeft en haar enige aandenken aan haar ouder is, vervolgens vraagt Emma of ze iets hebben van hun wat haar kan helpen hun vader te vinden. Ava geeft het kompas aan Emma en die vind met een beetje hulp van Mr. Gold de naam Michael Tillman. Als Emma de man confronteert zegt hij dat hij geen kinderen heeft.

Als Regina echter uitvindt dat ze geen ouders hebben (en mogelijk ook omdat ze Henry voor hun diefstal poging lieten opdraaien) gebruikt ze de situatie om Emma te dwingen de kinderen naar een pleeggezin in Boston te sturen.

Ondanks het gesmeek van Ava en haar broer rijdt Emma echter naar de stadsgrens: waar de auto pech krijgt. Emma wordt geholpen door de man die hun vader de Houthakker is in Storybrooke bekend als Michael Tillman. Emma smeekt hem om in de auto te kijken en de kinderen te zien voordat ze hen naar het pleeggezin in Boston brengt. Michael stemt toe met het verzoek voor de kinderen te zorgen.

Als Emma ware liefdes kus geeft aan Henry en op die manier de vloek verbreekt krijgt ze net als alle anderen die onder de invloed van de vloek waren haar geheugen weer terug. Waarschijnlijk herenigd ze zich samen met haar broer weer gelukkig met haar vader.

Galerij Edit